top of page
Teatr-Barakah-Matka-Joanna-od-Aniolów-fot.-Piotr-Kubic38.jpg

Tekst

JAROSŁAW IWASZKIEWICZ

Reżyseria, adaptacja, trailer

MACIEJ GORCZYŃSKI

Scenografia, kostiumy, reżyseria światła

IWONA BANDZAREWICZ

Obsada

ANA NOWICKA, MONIKA KUFEL, PAWEŁ PLEWA,

ALEKSANDRA NOWAKOWSKA, AGATA JĘDRZEJCZAK,

PAWEŁ CHARYTON / MARCIN PIOTROWIAK,

DAMIAN SOSNOWSKI / MICHAŁ KŁODNICKI

Muzyka / Muzyka na żywo

PIOTR KORZENIAK

W spektaklu wykorzystano autorskie teksty

ALEKSANDRY NOWAKOWSKIEJ

Video

WIKTOR KOZAK, MACIEJ GORCZYŃSKI

Dźwięk

PIOTR KORZENIAK

Światło

PIOTR KOŹMIŃSKI

Produkcja

TEATR BARAKAH w KRAKOWIE

Premiera

30 maja 2021

Fot. Piotr Kubic 

Napisane w 1943 roku opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza ,,Matka Joanna od Aniołów" przedstawia historię opętania zakonnic w fikcyjnym klasztorze w Ludyniu oraz tragicznej relacji tytułowej Matki Joanny, przeoryszy klasztoru i ojca Suryna, egzorcyzmującego ją jezuity.

 

W interpretacji twórców Teatru Barakah fabuła opowiadania staje się przypowieścią o ofierze, która jest tu rozumiana w dwójnasób. Po pierwsze jest to radykalny gest wobec kochanej osoby, czyli ofiara z siebie. Po drugie to kozioł ofiarny, czyli niewinne ofiary dominującego  patriarchalnego dyskursu wykluczającego z narracyjnych form języka, które chcą odzyskać swoją suwerenność i podmiotowość.

 

Ważnym kontekstem dla spektaklu jest relacja Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, zwłaszcza czas choroby psychicznej Anny i jej pobyt w szpitalu psychiatrycznym w Tworkach.

W spektaklu wykorzystano wiersz „Piosenka dla zmarłej” Jarosława Iwaszkiewicza, oraz autorskie teksty Aleksandry Nowakowskiej.

Recenzje

KONKURS ,,KLASYKA ŻYWA"

Maryla Zielińska, 2022

 

CIERPIĄ, TO NIECH CIERPIĄ... TAKI LOS.

Adriana Markowska ,,Teatralny Kraków" 2022

 

SANCTE MICHAEL ARCHANGELE, DEFENDE NOS IN PRAELIO

Piotr Gaszczyński ,,Dziennik Teatralny" 2021

Z GŁĘBI ZIMNYCH MURÓW

Paweł Kluszczyński ,,Nowa Siła Krytyczna" 2021

MATKA JOANNA I ŻONA ANNA

Zuzanna Berendt ,,Teatralny.pl" 2021

Matka Joanna od Aniołów

Fot. Iwona Bandzarewicz 

bottom of page